czwartek, 11 stycznia 2018

Recenzja "Itinerarium pustyni": dr. hab. Wandy Bajor



Czcigodny Tomasz od Jezusa, Karmelita Bosy, Itinerarium pustyni, przekład i wstęp  Marcin Jan Janecki, Flos Carmeli, Poznań 2016.

Prezentowana książka stanowi cenne wzbogacenie źródłowej literatury w zakresie historii
duchowości chrześcijańskiej. Składa się z dwóch części: pierwsza zawiera obszerny Wstęp tłumacza (s. 5-58) a także Wprowadzenie autorstwa o. Ramona od Krzyża, pustelnika, stanowiące streszczenie i rodzaj zachęty oraz przewodnika po dziele Tomasza (59-77). Część druga to edycja przełożonego na język polski traktatu Tomasza od Jezusa zatytułowanego Instrukcja duchowa dla tych, którzy praktykują życie pustelnicze (s. 81-202).
Rozpoczynając Wstęp autor przekładu Marcin Jan Janecki przytacza zdanie Tomasza Mertona: "Bez pewnej dozy samotności, o dojrzałości nie ma ani nie może być mowy" i podejmuje problem zagubienia sensu egzystencji współczesnego człowieka, żyjącego "tożsamościami powierzchownymi, oferującymi nam pozór sensu" (s. 5). Jako jedno z lekarstw na tę utratę sensu i na odzyskiwanie pełni smakowania życia – przypomina drogę, która wiedzie przez pustynię, ale nie w całkowitej samotności, lecz razem z duchowymi przewodnikami i mistrzami, których tylko pozornie brak wokół nas. Trzeba umieć ich dostrzec w komunii osób, bo do Boga nie idziemy sami, komunia ta obejmuje wieki i miejsca – i zwana jest Kościołem. Potrzebujemy by nas ktoś poprowadził: "Wołamy o mistrzów, którzy nauczą nas sztuki zżycia się z życiem, w którym Bóg jest nieodzownym dopełnieniem człowieka: Gdy ujrzę Ciebie, wtedy w pełni stanę się człowiekiem" (s. 9, Ignacy z Antiochii, List do Rzymian). Mistrzów nie brakuje, ale nie chodzi o to by ich kopiować, oni mają nas inspirować byśmy umieli korzystać z ich mądrości tu i teraz we własnej drodze bycia-ku-Bogu. Jednym z takich mistrzów i przewodników dla współczesnego człowieka, błądzącego w mrokach dzisiejszej zachodniej cywilizacji, może stać się zapomniany, "ukryty w skarbcach Kościoła" karmelitański pustelnik-misjonarz Tomasz od Jezusa.

Po tej zachęcie Autor przekładu przechodzi do omówienia biografii i spuścizny literackiej Tomasza od Jezusa (1563/1564–1627 r.) pustelnika, pisarza mistycznego, apostoła, teoretyka i ojca nowożytnej misjologii, założyciela Kongregacji św. Pawła i seminariów misyjnych. Jest to jedna z czołowych postaci zakonu Karmelitów Bosych, którego dokonania i doktryna łączą w sobie dwa wymiary ich charyzmatu - kontemplacyjny oraz misyjny, co czyni go "postacią ikoniczną". W ramach Reformy terezjańskiej doprowadził on do wprowadzenia eremów w strukturę zakonną Karmelu; ich przeznaczeniem było umożliwienie zakonnikom czasowego doświadczenia życia czysto kontemplacyjnego. Jego obszerny i różnorodny dorobek, został wydany z inicjatywy Urbana VIII w zbiorze Opera omnia w r. 1684. Podejmowana przez Tomasza problematyka rozciąga się między teoretyczno-praktyczną rozprawą nt. retoryki lub jurysdykcyjnym kazusem nt. wolności wyznania aż po najwyższe szczyty kontemplacji.  Jednak Tomasz od Jezusa koncentruje się przede wszystkim na zagadnieniu relacji człowieka do Boga wyrażonej w modlitwie i kontemplacji, sam będąc szczęśliwym posiadaczem tych doświadczeń. Instrukcja to ostatni opublikowany za jego życia traktat, stąd stanowi on dojrzałą sumę doświadczeń życia kontemplacyjnego i czynnego jego autora. Chociaż miał już za sobą wiele pism w tym zakresie, na czele z mistrzowską summą życia kontemplacyjnego De contemplatione divina libri sex, to jednak ponownie sięgnął po ten temat. Jak przypuszcza autor niniejszego przekładu Marcin Jan Janecki, bezpośrednią ku temu inspiracją, była lektura eremickiego traktatu Ćwiczenia dla pustelni ustanowione przez Naszego Seraficznego Ojca, św. Franciszka – opracowanego w duchu odnowy franciszkańskiej tradycji pustelniczej w Hiszpanii (zapoczątkowanej przez Antonio Daza). Tomasz swe rozważania inspirowane nauką św. Franciszka osadził w nauce Ojców Kościoła i pisarzy średniowiecznych: głównie Dionizego Kartuza a także Antoniego Wielkiego, Hieronima, Bazylego Wielkiego, Jana Kasjana, Augustyna z Hippony, Benedykta z Aniane, Bernarda z Clairvaux, Benawenturę, Jana Caulibusa, Ryszarda ze św. Wiktora, Wilhelma od św. Teodoryka, Tomasza z Akwinu, Wawrzyńca Justinianiego oraz Regułę Karmelu. Traktat Tomasza powstał w kontekście sporów toczonych przez Karmelitów na temat charyzmatu ich wspólnoty, w odniesieniu do relacji pomiędzy vita contemplativa i vita activa. Tomasz od Jezusa zarówno w życiu jak i w swych pismach pokazuje drogę łączącą kontemplację z czynnym zaangażowaniem w życie Kościoła.
Struktura Instructio, jak zauważa Autor przekładu, inspirowana jest neoplatońskim schematem: exitus-statio-reditus (wyjście-pobyt-powrót). Czternaście rozdziałów poprzedza prolog stanowiący pochwałę pustyni. Jeśli chodzi o treść traktatu można ją streścić słowami samego Tomasza, który pisze: "Ten, kto poszukuje życie w samotności, może się kierować trzema celami. Pierwszym jest unikanie sytuacji prowadzących do grzechu i unikanie przeszkód na drodze do doskonałości (…). Drugim celem jest pokutowanie i opłakiwanie grzechów (…). Natomiast trzeci i główny cel polega na kontemplacji Boga, zjednoczeniu i złączeniu się z Nim mocnymi więzami miłości. Ten cel jest główny".
Natomiast schemat dydaktyczny książki został zaczerpnięty z Księgi Wyjścia o trzech dniach drogi na pustyni. W tradycji Karmelu pustynia (erem) jest miejscem odnowy, która zazwyczaj przybiera formę rocznego pobytu w samotności i wzmożonych ćwiczeniach życia duchowego, by po tym wrócić do normalnego rygoru życia klasztornego; ma chronić zakonników przed przerostem aktywizmu. Dni-etapy tej wędrówki to droga oczyszczenia (via purgativa), oświecenia (via illuminativa) i zjednoczenia (via unitiva), którą na przestrzeni roku ma odbyć mieszkaniec karmelitańskiego eremu. Tomasz od Jezusa w kolejnych czternastu rozdziałach omawia dokładnie środki i etapy prowadzące do wyznaczonego celu, jakim jest przebóstwienie człowieka. Sprawdzianem dobrze odbytej drogi przez tę pustynię jest harmonijne połączenie wzniosłej kontemplacji z praktyką życia codziennego. W epilogu  Tomasz czyni przestrogę przed afektywnym przesileniem i kwietyzmem i ostrzega, by po wzniosłych doświadczeniach duchowych nie popaść w zarozumiałość, skrajność i egoizm duchowy; apeluje o pokorę i normalność, zachęca do integrowania wymiaru duchowego z prostą codziennością – gdzie milczący przykład jest cenniejszy niż potoki słów.
Wydawca i tłumacz tekstu Instructio stawia pytanie – Co miałby do zaoferowania dawny siedemnastowieczny eremita współczesnemu obywatelowi świata?
Prezentowana książka mimo, iż podejmuje tematykę kierowaną do dawnych zakonników, to wbrew pozorom wychodzi naprzeciw potrzebom współczesnego człowieka, niekoniecznie będącego osobą duchowną zamkniętą w klasztorze. Autor wstępu sugerując, że zaproponowana przez Tomasza od Jezusa droga może stać się inspiracją dla każdego, pustyni nie zamyka w kategorię określonego miejsca czy czasu, rozumie ją jako przestrzeń antropologiczno-duchową o aktualnym znaczeniu. "Nasza pustynia to ukryta alkowa serca, gdzie w każdym momencie możemy znaleźć się pod czułym i uzdrawiającym spojrzeniem Ojca (…) Pustynia to wymiar naszego życia odległy nie o galaktyczne lata świetlne, ale zawsze obecny, zawsze otwarty, oddalony o jeden akt wiary i synowskiej ufności. To łono, w którym na nowo rodzimy się do bycia, bycia-ku-Bogu" (s. 57).
Co znamienne, Autor Wstępu wskazuje na fakt, że założone przez Tomasza od Jezusa eremy współcześnie bardziej przyciągają ludzi świeckich niż zakonników. Erem w Las Batuecas ostatnia z Tomaszowych fundacji jest tego przykładem; nawiedzają to miejsce rocznie setki osób, szukających choć na chwilę ciszy i spokoju. Podobnie od strony naukowej spuścizna tego wybitnego Karmelity doczekała się obecnie nowych studiów i tłumaczeń. Obserwujemy dziś ruchy i wspólnoty ludzi świeckich, które powracają do źródeł duchowości chrześcijańskiej. Podejmują się oni odrestaurowania pustelni w różnych miejscach Europy (np. andaluzyjski erem El Cuervo, austriacki w Mannersdorf k. Standort). Ludzie, zagubiwszy wiarę w prawdziwego Boga, szukają dziś różnych form duchowości, częstokroć na oślep – wpadając w pułapkę różnych najdziwniejszych, irracjonalnych kultów i sekt. Często po dalekich i mało owocnych pielgrzymkach do egzotycznych form i krajów Dalekiego Wschodu, pukają do drzwi chrześcijańskich eremów.  
Pustynia, ma nas leczyć, ma scalić rozbitego człowieka, ma poddać integrującej mocy Ducha wysłużonego nam na ołtarzu Krzyża. To cel nie tylko pustelnika ale każdego chrześcijanina – dotrzeć do Boga i zjednoczyć się z nim. (s. 26) Prezentowana książka Itinerarium pustyni uświadamia nam że "Kontemplacja nie sprzeciwia się działaniu, słowo nie stoi w opozycji do milczenia, pustynia nie jest tak bardzo odległa od miasta, jak się wydawało na pierwszy rzut oka, misja (także ta rodzicielska) nie sprzeciwia się pogłębionej modlitwie." (s. 56).
We Wstępie autora przekładu Marcina Jana Janeckiego obok warstwy merytorycznej, (tło epoki, życie i pisma Tomasza od Jezusa) warto zwrócić uwagę na jego warstwę metaprzedmiotową. Mamy tu do czynienia z warsztatem badawczym Autora, który jawi się nie tylko jako tłumacz ale też wytrawny historyk, prowadzący swe badania w oparciu o własną skrupulatną i szeroko zakrojoną kwerendę źródłową; i co należy podkreślić, obok opracowań, korzysta m.in. z niewydanych jeszcze tekstów źródłowych i dokumentów pozostających w rękopisach lub starodrukach (s. 24-29), dokonując historyczno-literackiej krytyki tekstów łacińskich i hiszpańskich, co pozwala mu na korektę dotychczasowych wyników badań i formułowanie własnych wniosków, m.in. w odniesieniu do dotychczasowych przekładów wydawanego traktatu: "Obcowanie z hiszpańskim oryginałem, jak i z versio latina pozwoliło mi dostrzec bardzo poważne odstępstwa od intencji autora w przekładzie francuskim, który często mija się z pierwotną ideą". Paragraf pt. Manuskrypt i wydania Instrukcji  to swoisty wstęp edytorski, w którym Autor pokazuje doskonałą znajomość metody historycznej wraz z naukami pomocniczymi historii, jak kodykologia czy paleografia. (s. 51).
Prezentowany w omawianej książce tekst traktatu Instructio nie jest przypadkową pojedynczą publikacją, ale stanowi fragment szerzej zaplanowanych i realizowanych  planów badawczych Marcina Jana Janeckiego nad spuścizną Tomasza od Jezusa. W warstwie redakcyjnej Wstępu warto zwrócić uwagę na klarowny i swobodny styl języka jego Autora a także bogate przypisy. Wobec tak sprawnego i bogatego warsztatu badawczego M. J. Janeckiego pozostaje życzyć sobie dalszych publikacji w jego opracowaniu, szczególnie cennych edycji krytycznych tym bardziej wartościowych, że dotyczą one źródeł kultury duchowej chrześcijańskiej Europy, dotąd mało znanych niedostępnych dla polskiego czytelnika.
Jedną uwagę krytyczną kieruję względem wydawnictwa książki Flos Carmeli, które nie umieściło Autora przekładu i Wstępu na kartach tytułowych publikacji. Doniosłość pracy tłumacza, zwłaszcza ogromny wkład w historyczne studium nad wydawanym tekstem wymaga potraktowania go jako autora książki Itinerarium pustyni.
                                                                                               
dr hab. Wanda Bajor, profesor KUL
Katedra Historii Kultury Intelektualnej

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz